De bibliotheek is voor iedereen

Er gaat iets veranderen bij de bibliotheek. U heeft het ongetwijfeld gehoord of gelezen; de wijkvestigingen in Leeuwarden gaan sluiten en in de stad komt een spiksplinternieuwe bibliotheek. In de Blokhuispoort, om precies te zijn.
We koesteren natuurlijk onze veellezers, boekensneupers en trouwe bezoekers aan de bibliotheek in Aldlân. Tegelijkertijd kunnen we er niet omheen: de rol van de bibliotheek verandert. Er worden minder boeken geleend. De traditionele boekenbieb maakt plaats voor een plek waar mensen samenkomen om elkaar te ontmoeten en om kennis te vergaren. Nee, de vestigingen hoeven niet te sluiten om nieuwbouw mogelijk te maken. Echt niet. De huidige bibliotheek in het centrum is verouderd en bovendien veel te groot. Hoe gek het ook mag klinken, verhuizing levert uiteindelijk – naast een besparing – meer op dan een modern onderkomen.
Connectiepunt In de Blokhuispoort en ook in de wijken zoeken we samenwerking met organisaties met wie we kunnen optrekken bij het organiseren van activiteiten. In de wijken richten we ons vooral op taal- en leesontwikkeling en digitale vaardigheden. We brengen deze activiteiten onder in een zogenaamd Connectiepunt, waardoor de bieb als ontmoetingsplek een andere invulling krijgt. In Aldlân zijn we inmiddels gestart met het digitaal café in Erasmus en er volgt later meer. Ook in andere wijken zijn al groepen gestart.
Afhaalpunt in Erasmus Boekenliefhebbers zijn met ingang van 1 januari aangewezen op de vestiging in het centrum, maar u kunt ook terecht bij het afhaalpunt in Woonzorgcentrum Erasmus. Daar kunt u boeken lenen uit een collectie baby- en prentenboeken en boeken in grote letter. Boeken die u online bestelt via de catalogus van de bibliotheek liggen enkele dagen later klaar om afgehaald te worden. Bovendien wordt reserveren van boeken per 1 januari gratis.
Suggesties
De eerste activiteiten zijn inmiddels gestart, maar dit is nog maar het begin. Misschien heeft u zelf ideeën, of wilt u samen met de bibliotheek een project starten.
We horen het graag! U kunt ons bellen (058-234 77 77) of mailen via a.nijboer@sbmf.nl