Erasmushiem wordt appartementencomplex

Erasmushiem, het voormalige woonzorgcentrum van zorgorganisatie Noorderbreedte aan de Trosdravik in Leeuwarden, wordt omgebouwd tot een appartementencomplex. Per 1 januari is het gebouw in handen van projectontwikkelaar Leyten. Die gaat er 240 appartementen in realiseren.

Afbraak en nieuwbouw op de locatie, alsmede de komst van vluchtelingen in het complex zijn daarmee definitief van de baan, stelt Taco Berg, conceptontwikkelaar bij Leyten. ,,Vanuit het COA (Centraal Orgaan opvang Asielzoekers, red.) zijn we wel benaderd over de mogelijkheden, maar wij hebben besloten om het gebouw te transformeren tot huurappartementen.”

De verwachting is dat de verbouwwerkzaamheden van het oude Erasmushiem een jaar zullen duren. Lang was het onduidelijk wat er met het oude Erasmushiem zou gebeuren. Het verzorgingstehuis op de rand van de wijk Aldlân staat nu ongeveer een jaar leeg, sinds de bewoners verhuisden naar het nieuw gebouwde Erasmus, een eind verderop, aan de Hempenserweg. Buurtbewoners en direct omwonenden meldden zich regelmatig bij het wijkpanel met vragen over de toekomst van het gebouw. Ook politieke partijen in de
Leeuwarder gemeenteraad vroegen het zich af. Volgens de lokale makelaars is er veel
vraag naar dit soort appartementen in Leeuwarden.

Berg: ,,Eind december hebben wij de buurt geïnformeerd over de plannen voor de huurappartementen. Oorspronkelijk was het idee om de gebouwen te slopen en te vervangen door nieuwbouw. Aangezien Erasmushiem echter nog in een goede bouwkundige staat verkeert, gaan wij investeren in het gebouw.”

De 240 appartementen in de drie gebouwen van het oude Erasmushiem zullen allemaal worden uitgerust met nieuwe badkamers en keukens. Ook worden alle installaties vervangen. Daarnaast wordt de buitenkant opgeknapt. ,,Volgens de lokale makelaars is er veel vraag naar dit soort appartementen in Leeuwarden”, aldus Berg

Nieuwe huurders krijgen een contract voor minimaal een jaar. Ook moeten ze voor huisregels tekenen. Op die manier wil Leyten ervoor zorgen dat er een stabiele groep huurders komt, waardoor mogelijke – en gevreesde – overlast voor de wijk voorkomen wordt. In januari houdt
Leyten opnieuw een informatieavond voor omwonenden.

(Bron: Friesch Dagblad, 05 januari 2016, pagina 18.) Patrick van `t Haar, Leeuwarden