Wijkkrant Aldlân februari 2017

Van de Redacctie
Geen ‘It giet oan!’ nog, maar we kunnen wel zeggen ‘it kin der troch!’ Het aquaduct is onder het kanaal door. In de nieuwsbrief van Vrijbaan zagen we eind december een foto met zicht op de andere kant. Een monsterklus! En probeert u zich eens voor te stellen dat de oude brug over enige tijd verdwenen is: wat gaat dat betekenen voor Aldlân Oost en West? Dat vroeg ik me af na de eerste wijk-avond met GEAR architecten. Over welstand in de wijk. Daar brachten enkele wijkbewoners een kennelijk verschil tussen Oost en West Aldlân te berde. Fungeert de brug soms als een onzichtbare ‘muur’? In de volgende wijkkrant komen we terug op de uitkomsten van de avonden over Welstand.

De Muur. Volgde u die serie op televisie? Menno Bentvelt komt terecht in de meest bizarre situaties waar mensen aan weerszijden van afscheidingen elkaar niet willen, durven of mogen zien. We laten ons vaak pijnlijk gemakkelijk leiden door angst en xenofobie (angst voor vreemden). Deze tijd vraagt moed van ons. Moed om wie anders is onder ogen te komen. Om muren te voorkomen. Om conflicten te slechten.

We hebben een spreekwoord: ‘Wat de boer niet kent dat eet ‘ie niet’. Diezelfde boer zegt op z’n mooist tegen zijn kind: “Je moet eten wat de pot schaft!”, of “ probeer in ieder geval een paar spruitjes te eten, dan leer je het eten”. Nou, zo is het met ons ook, Oost of West, zwart of wit, arm of rijk, jong of oud, homo of hetero, christen of moslim. De pot schaft een bijzonder rijke diversiteit.

Wij kijken tot 24 maart reikhalzend uit naar uw kopij!

Wijkkrant februari 2017